Tasandike nätske kuumus hakkab ühel hetkel ajudele käima.
Olemine on vaheldumisi kas liiga palav või liiga vettinud. Vahepealseid
variante pole. Ei jää muud üle, kui tuleb korraldada väljasõit, minna üles
mägedele. Kõrgemal on temperatuurid madalamad, õhk hõredam.
Armo ja Julia, paar aastat enne meid sama programmiga
Yogyakartasse õppima tulnud rändlev nukuteatripaar, komistasid kunagi kogemata
Lawu mäe jalamil ühe tühja maja otsa. Aastane üür 100 eurot... Mõistlike hulguskunstnikena
võtsid nad maja jalamaid viieks aastaks üürida. Ja et nad ise läksid sel sügisel
Euroopasse tagasi, on teatud ringkonnal vaba voli nende majas aeg-ajalt värsket
õhku hingamas käia. Kuldaväärt koht – maja ees viib 45-kraadine mägitee
kummalisse Sukuh templisse, maja taga vohab järsul nõlval lopsakas džungel.
Maja
taga võib teinekord kohata haruldasi olevusi |
Mäge ennast peavad kohalikud pühaks. Jaava uusaastal
peetakse selle jalamil öö läbi kestvaid rituaalseid varjuteatrietendusi ja
uusaasta esimesel päeval ronivad ka moodsamad jaavalased pühalikult Lawu tippu
mediteerima. Mu reisikaaslase majaperemees ei pea paljuks oma kostilist enne
teeleasumist hoiatada, et Lawul tuleb olla ettevaatlik. See kant kubisevat
vaimudest.
Ja müstiline on see kant tõepoolest. Samal ajal kui
kops ahmib värsket õhku, matab maaliline riisipõllumaastik mäenõlvadel hinge.
Pilvepiiril, mägikülade ja riisipõldude kohal troonivad
viie-kuuesaja aastased templid, mille ehitamise põhjust ja konteksti senimaani
täpselt ei teata. Õigupoolest ehitati Jaaval imposantseid templeid juba jupp
maad varem, enam kui tuhat aastat tagasi, mil siiakanti jõudisd suured India
usundid. Lawu nõlvade templid on ehitatud viissada aastat hiljem,
hindubudistliku perioodi loojangul. Nad pole ei kõige suuremad, kõige uhkemad
ega ka kõige vanemad. Nad on lihtsalt kõige kummalisemad. Kujult meenutavad nad
millegipärast pigem maiade astmelisi püramiide. Ning nende templiorvad ja
–altarid on täis erootilisi munnikujusid, viljakuspuuslikke ja muid üllatavaid
kolle. Need templid kujutavad endast kunagise vägeva impeeriumi tantristlikku
surmakorinat. Need on Islami jõulise pealetungi ajastul püstitatud ja väga
üürikeseks jäänud kultuse pühakojad, kus viimsepäevameeleolud näikse olevat
kulmineerunud viljakusmaagiaks. Ehitatud sõna otses mõttes mittekuskile, mäe
otsa, mis toona igasugustest suurematest keskustest võrdlemisi kaugele jäi,
seisavad nad seal tänini, ilma et keegi nende olemasolu päris lõpuni seletada
oskaks.
Aga ega vist seletamine olegi kõige põhilisem. Eriti,
mis puudutab usuasju. Ju uskuma panevad need templid end küll, veenmisjõudu on
neis kõhedates kivimürakates siiamaani. Üks neist on Cetho tempel – Candi
Cetho. Viimased külad ammu selja taga, viib selle juurde käänuline ammu
auklikuks sõidetud asfalttee, mis ühel hetkel suubub uttu, pilvedesse.
Pilvepiirilt tuleb veel veidi edasi sõita, ilm sõitja ümber muutub aina
külmemaks ja rõskemaks. Nädala keskel ja sombuse ilmaga pole templis ainsatki
uudishimulikku hingelist. Ümberringi on udupilv ning kilpkonna- ja
peenisekujud. Kitsad järjestikused templiväravad viivad järske treppe mööda
aina kõrgemale.
Ja vahepealsetel
terrassidel asuvad pisikesed unustatud puupaviljonid.
Ent
kui lähemalt vaadata selgub, et nii mõnigi neist pole nii väga unustatud midagi.
Siin-seal võib märgata ärapõlenud viirukitikku, keegi on siin hiljuti
palvetamas käinud.
Millise pühaduse või roppuse (mis ju lõppeks võib väga
vabalt olla üks ja seesama) juurde trepirida kõige kõrgemal välja viib, seda me
teada ei saagi. Viimase trepirea ees on tabalukustatud raudvõre, selle kõrval
peamiselt moslemiusku siseturistidele mõeldud väike silt, mis manitseb
kogukonna hinduistlikke uskumusi austama. Tõdemus, et vähemalt mingil kujul on tempel
senimaani aktiivses kasutuses, muudab selle koha veelgi hämmastavamaks.
Inimtühja ja mõistatuslikku õhustikku rõhutavad veelgi takka kitsad
plastiktorud, mis ümberkaudsete külade jaoks moodustavad kohaliku veevärgi.
Teibiga siit-sealt lapitult pole tegemist just teab mis vettpidava (otseses
mõttes) konstruktsiooniga. Ja nii lasevad torukesed aeg-ajalt kõrge rohu sees
vilet, susisevad ja korisevad ootamatul hetkel, nii et neid võiks ka suurema
fantaasiata paharettidest mägitrollideks pidada.
2 kommentaari:
miks see mees seal maskiga istub?
Ju talle tundus, et nõnda on ilusam. Edevuse laat, mis muud.
Postita kommentaar